DPF-filtr-před-a-po-čištění-200x200

Filtr pevných částic (DPF) – problémy a údržba

Mohlo by se zdát, že se jedná o jednoduché zařízení, na kterém by se nemělo nic pokazit. Skutečnost je však jiná. Filtr pevných částic potrápil už nejednoho motoristu a stal se oprávněným strašákem, zejména ve starších ojetých dieselových vozidlech. Neexistují žádné zaručené tipy pro jeho nekonečnou životnost. S našimi radami vám však bude sloužit podstatně déle. Podívejte se na námi přehled nejčastějších problémů s filtry pevných částic a tipy, jak jim předcházet.

Co je DPF filtr a jak funguje
Filtr pevných částic, který se běžně označuje jako DPF (z anglického Diesel Particulate Filter), je zařízení eliminující prachové částice z výfukových plynů spalovacích motorů. Dříve se montovalo pouze do vznětových motorů, kde se stalo fakticky s příchodem emisní normy EURO 5 povinnou součástí vozidla. Avšak doba jde dál a filtr pevných částic najdeme také v benzinových motorech (zejména po EURO 6.2), které jemné částice také vylučují a na které se dlouhou dobu zapomínalo.

DPF filtr je přínosem pro životní prostředí, protože při správné funkčnosti zamezuje karcinogenním látkám, aby se dostaly do ovzduší. Na druhé straně, může být při zanesení nebo poškození velkým problémem pro jeho majitele.

Proč se filtr pevných částic zablokoval (ucpal)
Každý typ vozidla a motoru mohou mít různé důvody, proč se filtr DPF ucpal. Důvody mohou být nadměrné množství částic vytvořených motorem, kvality paliva, kvality oleje nebo stylu jízdy, dokonce i umístění DPF ve výfukovém systému může přispět k úplnému blokování nebo úplnému regenerování filtru.

Obecně vznikají problémy při jízdě na krátké vzdálenosti ve městě, kde se proces regenerace nemusí dokončit. Kontrolka se rozsvítí nebo se na palubní desce zobrazí hlášení, že DPF je plné. Pokud budete pokračovat v jízdě stejným způsobem, saze se budou dále ukládat ve filtru, dokud se nerozsvítí další kontrolky a vozidlo přejde do servisního režimu, kde se sníží výkon motoru.
V tomto případě bude třeba zajít do servisu, aby provedli nucenou regeneraci filtru, nebo jeho manuální vyčištění. V nejhorším případě to může znamenat výměnu filtru, což může přesáhnout 1000 EUR.