Opotřebované-kotouče-a-desticky-150x150

Otravné pískání brzd: 6 nejčastějších důvodů

Je to problém, se kterým se nutně setká téměř každý řidič. Časem se jednotlivé komponenty brzdové soustavy opotřebují a systém začne vydávat nepříjemné zvuky. Toto je šest nejčastějších důvodů, proč tomu tak je.

 

My jsme se rozhodli, že s ním virtuálně spojíme hlavy dohromady a nabídneme řešení problémů, které jsou pro řidiče obzvlášť palčivé. Pískáním brzd a jiným nepříjemným zvukem se totiž nevyhne téměř žádný motorista. Prohlédněte si přehled šesti nejčastějších problémů s brzdovou soustavou a jejich řešení.

1. Opotřebované brzdové destičky či kotouče

Některé brzdové destičky jsou vybaveny is malou plechovou součástkou, která slouží jako indikátor. Pokud jsou destičky příliš opotřebované, tento plíšek se začne třít o kotouč a vydávat charakteristický pisklavý zvuk. Tím dává řidiči vědět, že jejich životnost se blíží ke konci.

 

V případě, že tento varovný signál ignorujete, se může klidně stát, že plotýnky vyšroubujete až na kov. Destičky přitom nejsou finančně náročnou položkou a jejich výměnu lze zvládnout i v domácím prostředí. V extrémním případě může nedbalý přístup zapříčinit totální destrukci celého kotouče.

 

2. Rez na brzdových kotoučích

Během ježdění se na okrajích brzdových kotoučů ukládá nános nečistot a především rzi. I nepatrná vrstva může stát za vznikem nepříjemného zvuku. Odstranění tohoto problému je poměrně jednoduché. Stačí použít brusný papír a problémová místa vyčistit.

Rez se však může zakousnout i do samotné třecí plochy. Hrozí to zejména v případě, že se auto provozuje jen sporadicky. Systém je ohrožen zejména během vlhkých měsíců. Na kotoučích se přitom rez tvoří extrémně rychle. Všimnout si toho můžete například při mytí vozidla. Tenká vrstva však problém nepředstavuje – obrousí se velmi rychle.

 

3. Silné nečistoty usazené mezi brzdovou destičkou a kotoučem

Automobily jsou vystaveny silnému znečištění zejména během zimních měsíců. Posypová sůl či štěrk, množství vody a prachu na cestách vozidlům na jejich technickém stavu určitě nepřidává. I proto se vyplatí brzdy průběžně kontrolovat.

Pokud se větší nečistota dostane mezi plotýnku a kotouč, může kromě nepříjemného zvuku způsobit i nerovnoměrné opotřebení třecích ploch. V tomto případě se jednoznačně doporučuje brzdy zkontrolovat a odstranit nečistoty.

 

4. Opotřebované uchycení brzdových destiček

Destičky provádějí pohyb směrem k brzdovému kotouči a zpět. Přestože jde o nepatrné rozpětí, i při tomto úkonu může vznikat nepříjemný zvuk. Rez totiž neútočí jen na samotné plotýnky a kotouče, ale také na jiné brzdové komponenty.

Pokud se jí zanese místo, kde se destičky dotýkají třmenu, pisklavý zvuk je téměř zaručen. Řešení je naštěstí opět jednoduché – konkrétní bod je třeba pořádně vyčistit. Třecí plochu ještě lépe ochráníte, pokud ji důsledně promažete například měděnou mazací pastou.

 

5. Nedostatečné mazání pohyblivých segmentů

Tento problém souvisí s předchozím bodem. Pohyblivé komponenty, které se časem zanášejí rzí či nečistotami je po vyčištění dobré i promazat. Samozřejmě nemáme tím na mysli třecí plochu plotýnek a kotoučů. Spíše jde o zmíněné uchycení destiček.

Nepříjemný zvuk a sníženou efektivitu brzd mohou mít na svědomí také vodící čepy. Ty jsou sice chráněny pryžovou manžetou, používáním se však mohou přesto zanést. Jejich preventivní čištění a promazání pomůže správnému fungování brzdového systému a zároveň zamezí vzniku nepříjemných zvuků.

 

6. Pokrytý prachový štít

Prachový štít je element, který se stará o ochranu brzdových kotoučů. Především brání průniku nečistot. Jeho nevýhodou je fakt, že obvykle je vymačkaný z poměrně tenkého ohebného plechu, který se při neopatrném ježdění může pokřivit. Pokud se poškodí příliš, může se začít dotýkat rotujícího kotouče, což s sebou přináší rušívý zvuk. Řešení je naštěstí jednoduché – ohebný štít stačí vyrovnat pomocí kladiva či kombinovaných klešťů.

Další riziková situace související s ochranou proti prachu může nastat v případě, že se o ni zasekne kamínek. Ten může časem nenávratně poškrábat kotouč. Pokud si tohoto problému všimnete, stačí nečistotu odstranit a vaše brzdy budou naprosto v pořádku.