Jak funguje EGR ventil?
Úkolem EGR ventilu je vrátit část výfukových plynů zpět do spalovacího prostoru. EGR ventil tedy otevírá a uzavírá propojení sacího a výfukového potrubí. Po otevření ventilu se do sacího potrubí dostane určité množství výfukových plynů, které se smíchají s nově přicházející směsí/vzduchem do válce.
Miešanie výfukových plynov so zmesou/vzduchom spôsobí, že podiel kyslíka bude v spaľovacom priestore menší. Z hľadiska výkonu jo to nežiadúce, no zapríčiní to zníženie teploty horenia, čo vedie k nižšej tvorbe oxidov dusíka. Vysoké teploty a nadbytok vzduchu totiž zvyšujú produkciu oxidov dusíka vo výfukových plynoch.
Jednoduše řečeno, část výfukových plynů projde spalovacím procesem dvakrát. Co už jednou shořelo, znovu neshoří a výsledkem je tedy menší množství kyslíku pro spalování. Menší množství kyslíku způsobí, že lze spálit méně paliva a tak získat nižší teplotu spalování, při které je tvorba oxidů dusíku nižší. EGR ventil využívají zážehové, ale i vznětové motory.
U zážehových motorů se recirkulace výfukových plynů pohybuje mezi 10-20% z objemu nasávané směsi do válce au vznětových motorů se recirkulace výfukových plynů pohybuje mezi 15-25%. Jak však všichni dobře víme, to, co je dobré pro emise, obvykle nebývá dobré pro motor.